INFOS patrí medzi celoslovenské odborné knihovnícke podujatia pre všetky typy knižníc s medzinárodnou účasťou. Je odborným knihovníckym podujatím s najdlhšou tradíciou na Slovensku (od 1972). Od roku 2001 sa sympózium koná v dvojročnom intervale (ak do toho nezasiahnu nepredvídateľné okolnosti ako napr. pandémia).
Súčasťou sympózia INFOS je sprievodná odborná výstava so slovenskými a zahraničnými vystavovateľskými firmami z oblasti softvérových riešení pre knižnice, discovery systémov, databáz a elektronických informačných zdrojov, distribúcie domácej a zahraničnej literatúry, ochrany dokumentov a technického vybavenia knižníc.
INFOS 2024 – 41. ročník sympózia je venovaný reflexii súčasného stavu knihovníctva na Slovensku a v zahraničí, náčrt vývoja knižničnej vedy a praxe v blízkej budúcnosti a pomenovanie nových výziev v hypermodernej dobe. Tá je označovaná ako doba paradoxov – na jednej strane je kultúra najvyššou z hodnôt spoločnosti, na strane druhej je jej financovanie poddimenzované. Na jednej strane je vzdelanie mimoriadne dôležité, na strane druhej pripúšťame možnosť presadzovať názory v rozpore s vedou a poznaním a tak by sme mohli pokračovať. Spoločnosť, nevynímajúc ani knižnice, či iné fondové a pamäťové inštitúcie, sa nachádza vo víre štvrtej priemyselnej revolúcie a komplexe kultúrno-spoločenských zmien. Cieľom sympózia je poukázať na nové výzvy v kontraste s našou realitou a možnosťami ako knižničných inštitúcií, tak profesie ako takej. Za dôležité považujeme vzájomné zdieľanie skúseností, inovácií a nápadov. V jednotlivých oblastiach (elementoch) by sme chceli reflektovať tieto okruhy:
PROFESIA:
- Stratégie rozvoja knižničnej a informačnej praxe (na rôznych úrovniach – národnej, sektorovej, inštitucionálnej; koncepcie, možnosti, výzvy a ich prínos);
- Efektívny národný knižničný systém (knižnice všetkých typov a ich úlohy v rámci štruktúry) alebo ako nájsť kľúč k fungovaniu a spolupráci;
- Problematika zdieľania základných knižničných dát (absencia národného súborného katalógu; registra digitalizovaných dokumentov; zdieľanie informačných zdrojov na celoštátnej úrovni atď.);
- Ďalšie vzdelávanie knihovníkov – jednotná metodika pre rozvoj kompetencií a zručností (problematika primárneho knihovníckeho vzdelávania; akreditovaných kurzov; digitálnych kompetencií atď.);
- Problém profesionálnej etiky a jej uplatňovanie v praxi; • Knižnice – miesto otvorenej vedy a informácií…, ale? (problematika autorských práv; rovného prístupu; zdrojov a kompetencií atď.);
- Knihovník = Superhrdina pred vyhorením/ vyhynutím?
INOVÁCIE
- Umelá inteligencia – hranice v bezhraničných možnostiach – etický rozmer;
- AI v službách knihovníctva (efektivite využitie prístupu k informáciám pre znevýhodnených používateľov; odborné činnosti a ich racionalizácia; personalizácia a efektivita v práci s používateľom atď.)
- Obavy vs. prínos (príklady dobrej praxe vo využívaní technologických inovácií v knižniciach);
- Zdieľanie digitalizovaných zdrojov – sen, vízia, realita? • Áno, má to zmysel – knižnice v digitálnom veku.
KLIENT
- Potreby a požiadavky klientov vs. naše možnosti a limity;
- Digitálne služby štátu – knižnice ako „predĺžená ruka“ ;
- Viac, neznamená lepšie… alebo ako rozložiť sily vo vzťahu k službám verejnosti;
- Hľadanie ostrovov ticha alebo nových zážitkov?
- Je knižnica naozaj miestom pre každého alebo iba slogan?
- Knižnica – tvoja lepšia stránka (veríme, že nie jediná) – marketing a jeho využitie v každodennej praxi.